Folclor de primavara
In cautarea miracolului renasterii ciclului natural, romanii si-au gasit dintotdeauna resurse si interpretari folclorice variate pe care le-au transmis de-a lungul generatiilor.
Am primit cu ani in urma o colectie deosebita de mici creatii populare'Folclor din Tara Fagilor' care-mi incalzeste sufletul pentru ca este prin excelenta 'un manual de lacrima si neuitare',cu secvente din geografia fizica si spirituala a plaiului mioritic din Tara de Sus-Bucovina. Rasfoiesc aceasta minunata si vindecatoare carte cu bucuria reintegrarii la fiecare anotimp,cu reveniri dragi la albia fireasca a limbii natale,a istoriei,a traditiilor folclorice ca un fel de 'intoarcere a sufletului in trup' cum spunea Arcadie Suceveanu in prefata volumului. In prag de martie,m-am orientat la cateva din simbolurile primaverii gasite aici,sperand ca vor redestepta in fiecare dintre noi, cei salasuiti pe aceste plaiuri indepartate de 'casa', un freamat de natura romaneasca .
Ma intreb de multe ori daca in zilele inca reci de februarie o mai 'vedem' pe Baba Odochia scuturandu-si pe rand din cele sapte cojoace sau extenuata de puteri,aruncandu-si ultimul cojoc si darunidu-ne soarele mult asteptat. Pe la sfarsitul lui februarie incepem sa binecuvantam seninul primaverii cu fir de martisor impletit din snur alb-simbol al apei,norilor binefacatori si rosu -simbol al soarelui si puterii regeneratoare. Martisorul s-a raspandit in toate regiunile tarii la inceputul secolului al 19-lea in special la copii si femei care-l purtau in jurul gatului sau la mana stanga agatat de o moneda mica de argint sau aur ca sa aduca noroc in anul respectiv.Dupa doua saptamani martisorul era uneori folosit la impletitul parului ca semn de asteptare si prevestire al primelor pasari calatoare.Dupa aceea ,fetele si femeile tinere isi agatau martisoarele in pomi infloriti pe care-i intalneau in cale.
In martie se celebra si Sf. Alexie -17 martie-care,conform folclorului ,detinea'cheile pamantului' si dadea drumul la primele vietati necuvantatoare.Gospodarii faceau randuiala in ograzi,maturau gunoaiele si le ardeau in gradini. Mai tarziu, la Bunavestire, pe 25 martie se spunea ca Dumnezeu binecuvateaza pamantul si pasarile calatoare,iar noi ne imprimavaram ca arborii ,ne descretim fruntile si speram in recastigarea energiei , bucuriei de a incepe munca campului. Exista si un ritual al asteptarii pasarilor asociat cu evolutia vietii persoanei in anul respectiv: 'cocostarcul zburand 'ar insemna singuratate,doi cocostarci in tovarasie-viata de cuplu,o randunica stand separat- singuratate si tristete, randunica cantand- veselie. Martie ramane prin esenta o luna foarte imprevizibila meteorologic;nu de putine ori ne surprinde cu 'omatul mieilor',acel amestec ciudat si incert de ploaie si ninsoasre,un fel de joc copilaresc al naturii de tranzitie. In multe locuri oamenii cunosc inca semnele rodului pamantului si le' citesc' in ziua Echinoctiului de primavara:daca gasesc dimineata gheata si omat in drum spre fantana,stiu ca vor avea un an bogat in roade,iar daca 'nu-i pod de gheata',vara va fi saraca-n roade. Se pare ca Echinoctiul de primavara reprezinta si un fel de barometru de citire a precipitatiilor din an: daca este o zi ploioasa,asa va fi tot anul si va fi an imbelsugat.
O etapa noua de primavara ar fi luna aprilie cand Sf.Gheorghe 'bate cu ghiciusca de foc padurea s-o infrunzeasca,aduna norii si-i scutura' ca sa dea umezeala pamantului.Taranii decoreaza stalpii de la porti cu crengute de rachita ca simbol al verdelui abundent,iar femeile seamana busuioc ca sa aduca noroc in casa.Sarbatoarea Sf.Gheorghe marcheaza terminatul iernatului vitelor cand gospodarii isi scot vitele la pascut.Primul 'pascut' este un fel de adunatura de buruiana de munte sfintita cu smir(dohot) -cu semnul crucii pe usa grajdului,copite si coarne ca sa indeparteze duhurile vrajitoresti. Copiii adulmeca venirea primaverii cu cate-o moneda legata de camasuta la piept sau cu mici cantari in asteptarea cucului pe ram.
Ramane de vazut care din semnele primaverii ne-ar fi pe potriva sufletului nostru:fie ca rupem cate o crenguta cand vedem primul cuc cantand sa ne dea bunastare,sau ne agatam martisor la piept sa ne poarte noroc si incepem sa asteptam primul curcubeu cu senzatia reintineririi. Oricare ni le-am alege,ar fi un fel de legamant fata de 'o stea' prin care ne ancoram la memoria colectiva si spiritul autohton.
|
Laura Mason - Nova Scotia - Canada 3/2/2004 |
Contact: |
|
|