Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Prin Chapters & Indigo : Steven Pinker:” The Better Angels of our Nature” Why violence has declined

Profesor de Psihologie la Harvard, lingvist, autor, si prezentator de popularizare a stiintei, Steven Pinker, s-a nascut in Montreal, a studiat la McGill, si mai tarziu la Harvard. A publicat numeroase carti despre cum lucreaza mintea umana, despre ingredientele limbajului, conceptul de tabula rasa, sau The Blank State, si altele .

“The Better Angels of our Nature” a fost publicata in 2011, si titlul cartii provine de la o expresie folosita de Abraham Lincoln in discursul lui inaugural in 1861. In capitolul de inceput, Pinker spune ca “Trecutul” este o tara straina, pentru ca “acolo lucrurile se fac altfel”. Ca sa ne intoarcem in Preistorie, atunci cand oamenii erau mult mai primitivi, nu exista inca o societate, si nu exista Statul, scheletele descoperite arata ca brutalitatea si violenta erau foarte raspindite. Violenta a scazut abia atunci cand s-au format natiunile-state, care au incurajat comertul, scrisul-comunicarea, si transportul. Comertul a facut ca dusmanii sa fie mai valorosi vii decat morti. Acesta a fost procesul de Pacificare, urmat de Procesul de Civilizare. Thomas Hobbes, filozof englez din secolul 16, a scris ca statul guvernat de un suveran este cea mai buna forma a contractului social. Statul detine monopolul asupra dreptului de a utiliza forta. Pinker ne da exemplul cavalerilor medievali, adica warlords,care au purtat interminabile razboaie, pina cand au fost unificati(si pacificati), de creatia regatelor. Acum, acesti beligeranti greu de controlat aveau un rege caruia i-au jurat credinta, si care detinea puterea judecatoreasca si militara, si reprezenta statul de drept.

Epoca Iluminismului, (The Enlightment) in sec. 17-18, a contribuit la scaderea violentei, la abolirea sclavagismului, a torturii, a uciderii “vrajitoarelor” si alte omoruri din superstitie sau prosecutie religioasa. Revolutia umanitara a avut loc in Europa Iluminismului, denumita si Epoca Ratiunii (The Age of Reason). A disparut tortura si executiile publice. Ce diferenta, daca ne gandim ca romanii savurau moartea in arena a gladiatorilor!
Pinker ne mai vorbeste despre The Long Peace, care a debutat dupa al doilea Razboi Mondial, cand marile puteri au incetat ostilitatile si au inceput o epoca de cooperare care a dus la formarea Uniunii Europene. Un alt concept este The New Peace, adica dupa 1989, dupa Razboiul Rece si pina in present.

Revolutia Drepturilor Civile a inceput in tarile dezvoltate dupa 1950 si mai continua inca, cu realizari admirabile precum drepturile femeilor (vezi votul universal si dreptul de a munci), a scazut totodata violenta conjugala si sexul fara consintamint. Sunt acum recunoscute drepturile homosexualilor, (gay-marriage), drepturile copiilor (interdictia prin lege a abuzului fizic sau sexual). Sa amintim de drepturile animalelor (de unde raspindirea vegetarismului), iar vinatoarea nu mai este un sport nobil, fiind chiar interzis sa se vineze anumite specii pe cale de disparitie; de ex. legislatia internationala persecuta traficul de fildes.
Dar sa nu uitam de Martin Luther King Jr. si lupta negrilor pentru drepturi in America anilor 1960, care a abolit in cele din urma linsarea populatiei de culoare(vezi Ku-klux clan), si a interzis segregarea in scoli si autobuse (vezi momentul Rosa Park).

Care sunt totusi motivele violentei? Pinker ne enumera si elaboreaza fiecare din urmatoarele: exploatarea pentru motive materiale (cucerirea de noi teritorii,), dominanta sau eliminarea rivalilor, suprematia religioasa, razbunarea/vendetta (vezi Mafia). Si nu in ultimul rand un rol major in proliferarea violentei il joaca ideologiile, definite ca un sistem de convingeri bine definite, care incearca sa anihileze orice alta ideologie, sa dau ca exemplu Nazismul (care a ucis pest 6 milioane de evrei), comunismul (care a ucis 30 de milioane de chinezi prin foamete in epoca lui Mao). Si nationalismul joaca un rol in violenta, si nu este intotdeauna confundabil cu patriotismul.

Si mai exista si violenta datorata auto-apararii, de la nivel de stat la nivel tribal sau individual. Am sa sar peste capitolul despre “demonii interiori”, precum sadismul, dorinta de razbunare, etc.
S.P. consacra un capitol terorismului, si spune ca exista o discrepanta intre panica creata si numarul actual de victime, dar la urma urmei, acesta si este scopul terorismului, de a raspindi panica si oroare. Terorismul, definit ca o violenta premeditata de catre un actor non-statal, impotriva unei populatii de non-combatanti, cu scopul de a intimida sau transmite un mesaj mai larg. Terorismul nu este o inventie moderna, a existat si pe vremea ocupatiei romane a Judeii antice, cand Zelotii injunghiau deopotriva oficiali romani si colaboratori evrei.

In ultimele capitole, Pinker enumera si detaileaza care sunt de fapt “ingerii” care ne fac “buni”. Auto-controlul are darul de inhiba impulsurile violente. Empatia, sau capacitatea de a intelege si a avea sentimente altruiste fata de altii, de a ne proiecta in situatia altuia, sau de a intelege perspectiva/punctul de vedere al altuia. Ratiunea si simtul dreptatii sunt de partea ingerilor. Feminismul, si dreptul femeilor la contraceptive, joaca un rol decisiv in reducerea violentei in societate.
Si pentru ca traim in the “global village”, suntem bine informati de ce se intampla pe mapamond, adica ni s-a largit Cercul de Prieteni. Lectura, ne permite sa patrundem in mintea si imaginatia altcuiva, sa intelegem trairile unei alte persoane.
Imi place cum se incheie cartea:” in timp ce planeta continua sa se roteasca o tot mai mare proportie a omenirii traieste in pace si moare de moarte naturala”.






Dr. Diana Laza / Toronto    8/20/2018


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian