Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestinã
Note de carierã
Condeie din diasporã
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouã
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastrã
Traditii
Limba noastrã
Lumea în care trãim
Pagini despre stiintã si tehnicã
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhiv� 2024
Articole Arhiv� 2023
Articole Arhiv� 2022
Articole Arhiv� 2021
Articole Arhiv� 2020
Articole Arhiv� 2019
Articole Arhiv� 2018
Articole Arhiv� 2017
Articole Arhiv� 2016
Articole Arhiv� 2015
Articole Arhiv� 2014
Articole Arhiv� 2013
Articole Arhiv� 2012
Articole Arhiv� 2011
Articole Arhiv� 2010
Articole Arhiv� 2009
Articole Arhiv� 2008
Articole Arhiv� 2007
Articole Arhiv� 2006
Articole Arhiv� 2005
Articole Arhiv� 2004
Articole Arhiv� 2003
Articole Arhiv� 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Chapters, Indigo - Nadia Hashimi:” the Pearl that broke Its Shell”

Nadia Hashimi are multe in comun cu Khaled Hosseini: amindoi au parinti originari din Afganistan, amindoi sunt medici de profesie si traiesc in SUA, si mai ales amindoi scriu si publica romane a caror actiune si evenimente sunt inspirate din patria lor de suflet. N.H. este pediatru, si acesta este romanul ei de debut. A mai publicat “ A house without windows”, “When the moon is low”, s.a. Tematica ei predilecta este de mare actualitate in zilele noastre: egalitatea sexelor si drepturile civile ale femeilor. Hashimi a fost inspirata sa scrie de povestile parintilor si rudelor ei, si de sotul ei (neurochirurg), de asemenea de origine afgana. A vizitat Grecia intr-o vacanta de vara, si a fost impresionata de prezenta refugiatilor (multi dintre ei din Afganistan) care isi risca viata pentru o soarta mai buna. La fel precum au facut si parintii ei, care au emigrat in SUA prin anii 1970.
In acest roman, Hashimi ne face un portret de familie, intins pe mai multe generatii, si ne transporta in lumea femeilor din Afganistan. Povestea incepe cu Rahima, care are 9 ani si traieste in Kabulul zilelor moderne, cand Talibanii au fost alungati déjà, si tara incearca sa se refaca. Dar, din pacate prejudecatile vechi nu pot fi sterse din modul lor de viata, si Rahima va avea de suferit consecintele cutumei tribale. Ea are doar surori si nici un frate, si din acest motiv mama ei va hotari sa o imbrace in baiat, sa-i taie parul, si sa o oblige sa se comporte ca un baiat. Acest obicei are si un nume, “bacha-posh”, si permite acestei fete-baiat sa iasa din casa neinsotita, sa faca cumparaturi in piata, sa mearga la scoala, si culmea, chiar sa se joace cu mingea in strada, impreuna cu baietii. Cand ajunge la varsta maritisului, se re-transforma ca sa zicem asa, in femeie. Rahima se bucura de scurta ei libertate, si mai ales de privilegiul de a invata in scoala. Doar ca, atunci cand ea implineste 13 ani, tatal ei, Padar-jan, o va marita cu un “warlord” cu zeci de ani mai in varsta decat ea, Abdul Khaliq. Rahima va fi sotia numarul patru in casa acestuia. Aceeasi soarta le asteapta pe cele doua surori mai tinere, dintre care una se va sinucide mai tarziu. Tatal Rahimei este dependent de opiu, si isi vinde propriu-zis fetele, pentru a-si procura drogul.
Poporul afgan incearca sa-si revina dupa regimul corupt si opresiv al Talibanilor, si exista un nou-infiintat Parlament care incurajeaza prezenta femeilor. Dar si aceasta oportunitate este furata,sotul Rahimei isi trimite la alegeri pe prima lui sotie, Badriya,care nu stie sa scrie sau sa citeasca, dar este foarte docila. Rahima o va insoti la Parlament, in calitate de asistenta, si urmareste cum Badriya voteaza exact asa cum a fost instruita. Si uite asa, lorzii drogurilor si ai armelor isi continua afacerile...
Dinamica relatiei dintre Rahima si celelalte sotii ale lui Abdul este destul de tumultoasa, si o mai are de suportat si pe Bobo Shagul, mama-soacra, o adevarata zgripturoaica, care nu suporta sa vada oameni fericiti.
In cele din urma salvarea si sansa de libertate a Rahimei, va provini din faptul ca a fost educata, stiinta de carte o va ajuta sa gaseasca o portita de scapare din infernul in care traieste.
Romanul creaza o paralela cu un alt personaj feminin, stra-stra-bunica Rahimei, Shekiba. Aceasta a trait pe vremea regelui Habibullah, care a condus tara pe la 1900 in timpul primului Razboi Mondial. Pe vremea aceea Afganistanul urma legea Sharia, si viata umana nu valora prea mult. Shekiba devine si ea un fel de bacha-posh, dar din alte motive: femeile din haremul regelui erau pazite de garzi-femei, imbracate ca barbatii. Dupa multe suferinte Shekiba ajunge sa traiasca vremuri mai bune, odata cu venirea la putere a lui Amanullah Khan in 1926, si a sotiei lui Soraya Tarzi. Hashimi ne face o incursiune in istorie, si Shekiba din roman o va vedea pe Soraya,( numita Ministru al Educatiei de catre sotul ei), facand o declaratie publica, fara sa poarte hijab. Soraya spune audientei, ca femeile din Afganistan trebuie incurajate sa contribuie la dezvoltarea si bunastarea natiunii. Doar ca, aceasta scurta perioada de deschidere liberala, cand regina a militat impotriva valului Islamic si a poligamiei, si a infiintat chiar si prima revista pentru femei, nu a durat mult. In 1929, sotul ei isi ofera demisia pentru a opri un razboi civil, data fiind opozitia violenta a triburilor religioase. Si uite asa istoria zbuciumata a Afganistanului regreseaza...
Stilul narativ este placut chiar daca detailiat, si suspansul usor de urmarit. Uneori emotionant fara a deveni siropos, romanul are personaje pe care le iubim, si altele pe care le detestam cu pasiune. Hashimi descrie cu migala peisaje, case, mancaruri, haine, mirosuri, si totusi iti lasa impresia de spontaneitate, ca si cum ar fi scris totul dintr-o singura suflare.
Si ca sa inchei cu un citat, Hashimi spune intr-un interviu:”I wrote this story to share the experience of Afghan women in a fictional work that is made up of a thousand truths”.

Toronto





Dr. Diana Laza    6/24/2017


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian