Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


De vorba cu Teodora Pica


O.M. Sa intram direct in subiect Teodora si sa vorbim despre ce s-a intimplat la Tirgul International de Arta de la Toronto. Moos Gallery a gazduit pe jumatate din simeze lucrarile tale.A fost o personala Teodora Pica?
T.P. In parte da,…colaborarea mea cu Moos Gallery este recenta. A inceput in aprilie anul acesta find noua artista atasata listei de artisti canadieni si internationali reprezentati de gallerie in timpul celor 50 de ani de activitate. La tirgul de arta din Toronto, Galeria mi-a dat posibilitatea de a prezenta o grupare importanta de lucrari, « Unfolding Estate » intr-o mini expozitie personala, alcatuita din 10 lucrari mari si….
O.M….si tehnica…
T.P. …tehnica in care lucrez este pictura in mixed media pe lemn, pinza si pe hirtie, o hirtie manuala facuta in Cluj la Natura Paper(http://naturapaper.ro) Cu lucrarile pe hirtie am avut un success imediat iar lucrarile mari au fost si ele foarte apreciate mai ales ca aceasta prezentare a fost prima ocazia de a expune o parte din noua mea serie de lucrari –“Core Estate”- lucrari pe care le-am expus in totalitate , in vara aceasta, intro expozitie personala in Cluj, la invitatia Muzeului National de Arta .
O.M. Ce te leaga de Cluj?
T.P. Am citiva prieteni foarte buni la Cluj.Incepind din vara aceasta sint si mai legata de Cluj pentru ca am petrecut mai mult timp acolo, am intilnit foarte multi artisti si am ramas impresionata de calitatea vietii artistice clujene.
O.M. Am putea spune despre Cluj ca tinde sa devina capitala artistica?
T.P. Este centrul cel mai divers si activ cultural din Transilvania, cu siguranta. Am avut ocazia sa assist la sustinerea uneui teze de doctorat in Arte Vizuale, sa vad gala expozitiei studentilor de la arta si design, deasemeni grupa de la masterat si doctorat. Am fost extrem de impresionata de calitatea experimentala si seriozitatea artei expuse ; nu am mai simtit sentimentul de ruptura dintre arta tinara romaneasca si cea internationala….deci nu e intimplator ca in momentul de fata multi absolventi recenti se bucura de mare succes si apreciere in galeriile europene ; asa mi se pare normal.
O.M. Ce te motiveaza sa lucrezi, Teodora?
T.P. Ceea ce ma motiveaza sa lucrez este un fel de a fi ; felul meu de a trai, de a exista ; arta si creatia fac parte din ceea ce sint de cind imi aduc aminte de mine….sint deci creez….nu am alte motive.
O.M. De unde vin imaginile din lucrarile tale?
T.P. In prezent ma preocupa studiul unor imagini, semne cu canotatii primare si universale…ce vezi in lucrari sint un fel de studii, incerc sa invat semnificatia emotionala pe care o detin din veci. Le imprumut din motivul romanesc.Nu demult am (re)descoperit arta populara romaneasca intr-un mod foarte placut fiind impresionata de idea de pasiune care a stat la baza continuarii traditiei. Exista linia aceasta ( rosie , o vad eu)de pasiune parcurgind arta populara romaneasca traditionala….este izvorita din expresiile artistice a celor mai vechi civilizatii si ca urmare asemanatoare cu multe creatii din toate colturile lumi . Fac parte dintr-o generatie traita in perioada Ceausista -o generetie in care am reusit sa urim tot ce era legat de arta populara socialista si din pacate sa uitam de cea traditionala si veritabila. Cam de aici am pornit acum un an si jumatate cind m-am hotarit sa construiesc aceasta serie de lucrari”Core Estate” –care in limba romana s-ar traduce prin “esenta zestrei », punctul de pornire fiind incrustarile geometrice in lemn .A urmat o serie numita “Unfolding Estates” , care s-a concentrat spre valorilre commun universale in diferite culturi ; semne si simboluri care sint dezvaluite cu preponderenta in cele zece lucrari expuse la TIAF in Moos Gallery in octombrie anul acesta.
O.M. Numele Teodora Pica a insemnat si inseamna ceva pentru artistii romani veniti aici inainte si dupa 1990.Vrei sa comentezi putin despre programul Galeriei Teodora Pica si artistii pe care i-ai reprezentat?
T.P. Erau timpuri foarte diferite in jurul anilor 94.Am inceput galeria dintr-o dorinta de a expune arta de calitate dar si din dorinta de a fi independenta, dar poate mai mult a fost un imbold poate genetic, ce a parcurs pina la mine din generatiile-mi trecute unde si ele s-au ocupat de arta intr-un fel sau altul. Niciodata nu m-am gindit insa sa expun lucrarile mele , lucru pe care nici nu l-am facut timp de 10 ani. Nici nu m-am gindit sa expun artisti romani pentru ca nu cunosteam artisti de origine romana atunci. Cumva insa, vestea ca la Teodora Art Gallery directorul este o romanca s-a raspindit si au inceput sa imi viziteze galeria artisti romani stabiliti la Toronto. Din pacate, pe cei mai multi nu i-am putut reprezenta. Aveam déjŕ o baza de artisti cu care voiam sa lucrez si le eram loiala . Au fost insa si citiva a caror arta imi vorbea mult prea mult si pe care am incercat sa ii reprezint pina in ultimul moment…
O.M. …cum ar fi…?
T.P.…cum ar fi Radu Serban, George Turia, Nicapetre… mi-a parut foarte rau ca nu mi-am putut permite sa-l reprezint pe sculptorul roman Sorel Etrog si pictorul Stefan Pelmus….galeria mea era « one man operation » si limitatiile erau multe la inceput.
O.M. Rasfoind catalogul expozitie pesonale de la Cluj am vazut participari la nenumarate expozitii de grup si personale organizate in Canada, America si Europa...
T.P.Pentru mine cea mai vie imagine a unei expozitii pe care am avut-o pina acum a fost cea din Brasov, in 2006, A fost prima expozitie deschisa in Romania si mai ales in orasul meu,dupa 20 ani de la plecarea mea din tara. Bucuria cea mai mare a fost de a expune alaturi de tatal meu, pictorul Emil Pica, si de a petrece o vara alaturi de prieteni vechi si noi.
O.M. In atelierul tau sint alaturi de lucraile tale si lucrari ale tatalui tau , Emil, si ale fiului tau, Ian. Putem vorbi de o dinastie artistica in familia Pica?
T.P. Noi toti, Tatal meu, eu, baiatul meu, ne-am nascut cu un atelier de pictura/sculptura in casa, uneori pentru mult timp luind locul traditionalei sufragerii…..vrind nevrind am devenit artisti intii,pe linga alte profesii pe care ni le-am ales mai tirziu…..decit o dinastie ?... relatia dintre arta si familia noastra de cel putin patru generatii poate fi explicata mai bine ca si un blestem norocos de care nu incercam sa scapam nici unul.
O.M. Cu ce ginduri te pregatesti sa intimpini 2010?Vom revedea Teodora Gallery intre galeriile din Toronto?
T.P. Am ceva ginduri de a redeschide galeria. Imi lipseste locul de intilnire a multor energii creative…. dar va avea un alt concept. Va promova in principal lucrarile familiei noastre. va fi si un atelier unde voi lucrea si o galerie unde voi aduce anual doua sau trei expozitii de exceptie ; artisti in care eu investesc, pe care ii admir si care ma inspira.


Nota Observator : despre Teodora Pica si la http://www.teodorapica.com/







Ortansa Moraru    1/4/2010


Contact:






 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian