Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


Tablete pentru prieteni - LIBERTATEA DE EXPRIMARE

Le-au trebuit oamenilor mai mult de cinci mii de ani si sacrificiul a mii
si mii de morti pentru a ajunge la asa zisa libertate de exprimare a
gindirii sub diverse forme dela oratorie, scriere literara ,jurnalistica,
pina la teatru ,arte plastice, cinematografie,etc.
Pentru aceasta cucerire oamenii au facut revolutii si rasboaie si au
acceptat sa moara iar una din armele utilizate de totalitarism
-monarhism,nazism ,comunism- a fost suprimarea libertatii de exprimare
considerata drept unul din cei mai periculosi fatori care ar fi putut
destabiliza regimul de absolutism instalat.
Pe de alta parte aceiasi libertate de exprimare a fost motorul care a
asigurat succesul democratiilor de tip vest european si a democratiei
americane :fara libertatea de exprimare a opozitiei nu se putea exercita
controlul actiunilor guvernamentale tinind astfel in friu abuzurile de orice
fel la care sunt inclinati cei care detin "puterea" chiar in contextul
democratiei.
Ca orice libertate -in cadrul democratiei- libertatea de expresie vine cu
responsabilitate, drepturi si limitari.
Una din cele mai importante responsabilitati este aceea de respectare a
adevarului si a moralei publice ;de aici decurge condamnarea calomniei de
exemplu ,a obscenitatilor in exprimare verbala, grafica , arte plastice etc
adica tot ce ar ofensa valorile acceptate de societate.
Se zice ca libertatea de expresie individuala inceteaza in momentul in care
vine in conflict cu libertatea de gindire si expresie a colectivitatii.;daca
aceasta afirmatie e in mare adevarata ea insa nu trabue eleiminata cind e
vorba de libertatea academica de exprimare a opiniilor caci acest tip de
desbateri poate duce la idei noi si la progres;interzicerea acestui fel de
desbateri nu ar trebui instituita nici atunci cind auditoriul este devizat
ca opinii si teama de agitatie a publicului nu ar trebui sa fie un factor
major intr-o comunitate educata si civilizata; adevarul este insa ca masa
poate deveni necivilizata si agitata-in functie de ideile exprimate- creind
devastari si desordine si in aceste conditii, cintarind consecintele in
materie de cost al distrugerilor facute ,se poate admite, cu parere de rau,
anularea desbaterilor si prin asta se anuleaza implicit exprimarea libera !!
Astfel de cazuri se inscriu in ceea ce s-a numit "political correctness"
care pe de o parte reprezinta o lasitate cetateneasca-ezitarea de a spune
deschis adevarul- si pe de alta reprezinta un mijloc de a conturna un
adevar,un adevar care nefiind acceptat de o parte din massa sociala, poate
genera o desordine sociala.Dar conturnarea adevarului in exprimare este
considerata si ca o metoda politica de a mentine o "pace" sociala desi in
realitate aceasta este relativa sipoate fi chiar temporara.. In acest
context se inscrie limitarea libertatii de exprimare cu privire la idei in
legatura cu religia si rasa doua domenii care au un rasunet social direct si
important cind este vorba de popoare la care religia si dogmele ei fac parte
integranta din structura statului cum este cazul popoarelor islamice care nu
cunosc laicizarea, in cazul populatiilor care au fost discriminate si
supuse sclaviei cum este cel al africanilor sau chiar al evreilor atit de
discriminati in perioada nazista in Europa si la care antisemitismul si
dubii exprimate asupra holocaustului-mai ales de islamici-declanseaza
reactii vii.
Ceea ce este greu de inteles ,chiar uluitor de greu este faptul ca aceste
categorii de comunitati umane "sensibile" la ideia de discriminare nu
inteleg o realitate simpla si care se desfasoara sub ochii lor de zeci de
ani:europenii si americanii au reusit si au realizat si practicat de zici si
zeci de ani statul "laic" in care exista separarea bisericii de stat
garantind in acelasi timp libertatea fiecariu cetatean de a crede si
practica cultul religios la care este afiliat.
Din acest punct de vedere nu s-a citat niciun caz de obstructie de nici un fel dela finele celui de al
doilea razboi mondial si dela caderea comunismului in Rusia.
Libertatea oricarui cult a fost respectata in tarile vestice si pe continentul
american. Din acest punct de vedere crestinismul euro-american a dovedit a
avea un spirit larg asigurind libertatea de gindire ,de exprimare si de
exercitare a cultului pentru o larga panoplie religioasa fara discriminari;
in acest mod s-au putut multiplica moschei si sinagogi in lumea vestica si
prin aceasta s-au putut crea scoli confesionale pe lange aceste culte care
sa serveasca comunitatile respective . Mai mult, s-au introdus legi
anti-discriminative si exista forul respectiv la UN care se ocupa de
garantarea" drepturilor omului".
Este ciudat cum aceasta conceptie umanitara nu a avut niciun fel de
apreciere in lumea musulmana care continua sa nu inteleaga spiritul lumii vestice si nu pierde niciun
prilej sa manifesteze abuziv,violent si cu ura declarata cind in numele
libertatii de exprimare oamenii, in lumea euro-americana, isi exprima
pareri personale care pot fi conflictuale cu parerile islamismului.
Aceasta intoleranta devine preocupanta in sensul ca poate intretine conflicte care
pot duce la confruntare in loc de dialog.
Pe de alta parte in lumea vestica se poate spune ca uneori libertatea de
exprimare este abuzata ;nu atit in viata publica si politica sau in
literatura si grafica (proza erotica,magazine erotice) care sunt expuse si
se vind liber si cine le apreciaza sau are nevioie de ele si le poate
procura fara restringere cit mai ales in cazul cinematografiei si a
televiziunei unde difuzarea in massa a unui verbalism socant si a unei
imagini socante produc efecte agresive asupra psihicului uman mai ales la
cei tineri care nu au suficient discernamint sa diferentieze relitatea de
fictiune.
Atita vreme cit publicul este protejat de astfel de productii -care pot fi vizualizate numai in cerc inchis-cinema-porno- lucrurile pot fi acceptabile ; cind insa devin apanaj al publicului larg
fiind vizualizate in sali publice unde degradarea actului sexual executat
in public, in grup sau "in privacy" ,unde acte fiziologice ca cel al
automanipularii- singur sau in grup- sunt expuse pe un ecran
supradimensionat, efectul negativ -coborind pe om la nivel animalic ,ca de
exemplu in recentul film Schortbus-este in mod cert realizat.
Si acest lucru nu serveste nimanui!
Categoric libertatea de exprimare este o imensa cucerire umana dar ea este
obligator sa fie exercitata in cadrul pricipiilor democratice de etica,morala, traditie, adevar si decentza; altfel devine o caricatura a fiintei umane animalizate.

Dinu Dimitriu/ Toronto





Dr. Dinu Dimitriu    10/30/2006


Contact:






 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian