Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


Egalitate si fraternitate

Rousseau a facut indrasmenta si pe atunci revolutionara afirmatie ca oamenii
sunt nascuti liberi si egali ;ceea ce a scris el a fost predicat insa cu
mult inaintea lui de catre religia crestina care a venit cu conceptul ca
oamenii , ca fii ai lui D-zeu, sunt toti egali in fatza lui.Asta nu insemna
insa ca erau considerati si egali intre ei.
In adevar , egalitatea nu este nici o lege a naturii nici o lege a vietii;
este mai degraba o exceptie.Privind natura , apare ca evident ca pe pamint
sunt paduri ,dar nu toate la fel, sunt ape dar nu toate la fel, sunt munti
dar fiecare cu specificul lor,si char in cadrul aceleiasi regiuni sunt
reliefuri diferite:munti, vai,sesuri, riuri, etc.; de aici decurge
constatarea ca mai degraba natura subliniaza varietatea decit egelitatrea
reliefurilor si de aici decuge desigur farmecul naturii tocmai din aceasta
diversitate care incinta caci evita sensatia de monotonie, de repetare la
infinit a aceleiasi aparentze.
In viatza aspectul inegalitatii este si mai evident; nu exista doi oameni
identici, doua animale identice si chiar gemenii uniivitelini nu sunt
absolut identici.Amprentele digitale sunt absolut personale de exemplu; daca
ne referim la constructia corpului uman sau animal constatam ca in cadrul
unui acelsi sistem de tzesuturi nu exista identitate: un muschi biceps din
dreapta nu are dimensiuni si greutate identica cu cel din stinga de
exemplu,hemisferele cerebrale au functii diferite, si chiar functiile
cerebrale sunt diferite in cadrul aceluiasi lob cerebral : lobul frontal are
functii diferite de cele a celui temporal sua parietal, etc.
Pe de alta parte , daca ne referim la cromosomii umani pastratori ai
hereditatii si specificitatii, care sunt egali ca numar la toti oamenii,
ca functie si structura sunt diferiti, ceea ce da specificitatea
individului.
In genere se obeserva in profilul morfologic a vietuitoarelor o orientare
organizatorica depinzind de destinul functional al organelor si sistemelor
care nu tine seama decit in mica parte de egalitate si simetrie in
constructia individului: omul are o inima, un ficat, un intestin de exemplu
dar are doi ochi , doi plamini, doi rinichi ...;in genere natura
economiseste "material" in vederea asigurarii functiei ceea ce inseamna ca
"egalitatea" e sacrificata in vederea asigurarii functiei cu un minim de
material; ca exemplificare se poate spune ca nu e nevoie de doua inimi daca
una poate asigura functia,ca nu e nevoie de doua stomacuri pentru
metabilismul uman dar e nevioe de doi plamini care sa asigure o mai buna
oxigenare a singelui ca sa se paota face fata imediat unei nevoi survenite
intempestiv de exemplu..
Pe de alta parte experienta de viata a oricui poate sesiza inegalitatea de
sensibilitate in societatea umana, inegalitatea de opinii intre oameni chiar
cu acelasi nivel de educatie , inegalitatea in gindira logica sau in a
poseda asa zisele talente naturale.
Egalitatea si simetria nu sunt deci atribute stricte ale naturii si nici a
omului; se poate spune chair contrariul ca inegalitatea ar constitui ceea ce
e comun in natura si viatza si ca e datorita in special "mutatiilor"
genetice care asigura diversificarea si inegalitatea si care da frumusetea
naturii si a vietzii in genere; prin acesta se poate spune ca vechiul adagio
al latinilor"natura non fecit saltus" nu este adevarat din acest punct de
vedere.

Asertiunea lui Rousseau si mai tirziu a ideologilor Revolutiei franceze
liberale ramine deci numai ca un desiderat care a incercat sa fie rezolvat
de comunism, cu rezultatele bine cunoscute : esec total caci nu a tinut
seman de factorul esential , individualitatea omului.

Persistentza conflictelor pe plan mondial-impotriva tutror tentativelor de
creara de institutzii ca Liga Natiunilor, UN- exemplifica din plin
inegalitatea care domina viatza si modul de desvoltare si gindire a
oamenilor.Lipsa de evolutie egala pe plan cultural, religios si social a
comunitatiolor umane este de asemenea o buna exemplificare a punctului de
vedere sustinut.
Din inegalitate decurge lipsa fraternitatii vazuta ca o organizare de
intrajutorare si de asistare in caz de nevoie ;ajutorul social de somaj a
fost un pas inainte dar rezolva numai acest caz particular;nicaieri in lume
nu se poatre vorbi de o adevarata si totala fraternitate; o exceptie ar fi
organizatii cu totul limitate ca "secour catolique" la crestini,organizatii
ca "Joint" ale evreilor care au functionat pe timp limitat sau ceea ce
musulmanii pretind ca au reusit , cind afirma ca un partid politic ca
Heltzbollah ar avea o ramura a lui care se ocupa cu opere sociale de
asistenta a oricarei familii in nevoie indiferent de imprejurare -nu
numai aceea a pierderii job-ului.- si in acest mod ar fi putut realiza
adevarata fraternitate.(brodherhood)
In lumea animala nu exista fraternitate; exact dimpotriva , acolo domina
forta si bunul plac al celui puternic, asa zisa " legea junglei".

Motorul societatii umane asa cum apare in imprejurarile actuale este tot
..interesul individual in urmarire telului de satisfacere maxima a
desideratelor si necesitatilor personale ,in confirmitate cu capacitatile
personale si in conformitate cu limitele impuse de lege
In aceste conditii nu se poate inca realiza nici egalitate sociala absoluta
si nici adevarata fraternitate;pentru a se realiza asa ceva e nevoie de
"supunere" sociala in sensul de a admite suprematia comunitatii, a familiei
asupra individului cum se intimpla in parte in societatea muslima.
Ori , data fiind "libertatea" spirituala a omului occidental acesta
acceptare a primatului "socialului", dupa esecul comunismului, nu se
intrevede in viitorul apropiat.
Egalitarismul ramine deocamdata -ca implimentare- pe seama viitorului.Intr-o
societate care a devenit secularizata pentru a face posibila convietuirea
comunitatilor etnic-religioase diverse in cadrul acelorasi legi si hotare
intentia guvernelor este de a obtine "pacea sociala" prin respectul
"Drepturilor omului",
creare de locuri de munca pentru toti si lupta contra discriminarii de orice
fel-rasa, sex,religie etc-.
Intr-o societate in care legea si libertatile sunt recunoscute si respectate
se poate spera ca timpul va aduce -pe deasupra tuturor diferentelor- si o
fraternitata asa de mult visata.
Cit despre egalitate -sociala,financiara,religioasa,culturala- aceasta
reprezinta un vis al umanitatii greu de conceput ca s-ar putea realiza
vreodata daca omul nu se schimba radical din punctul de vedere al
constiintei individuale si al eu-lui propriu.







Dinu Dimitriu    8/7/2006


Contact:






 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian