Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


Tablete pentru prieteni


Cui apartine sufletul ?

De Souza face de curind afirmatia ca "sufletul" apartine domeniului
teologiei si filosofiei si nu celui al stiintelor biologice.Afirmatia ar
parea adevarata daca consideram ca sufletul este imaterial, ceva care nu
poate fi masurat, cintarit , marit sau micsorat prin metode fizice, chimice
sau matematice.
Complexitatea apare insa din faptul ca "sufletul" nu exista ca atare in
jurul nostru;nu -i putem vorbi direct sau da mina cu el pe strada; el este
legat -ca sa poata sa se manifeteze si sa fie sesisat- de o stuctura
materiala care e aceea a creerului care si el este rezultatul unei
organizari genetice, materiale.De functionalitatea normala a creerului
depinde si aspectul structural al"sufletului" in sensul ca un creer viciat
in fonctionalitatea lui printr-un proces tumoral, inflamator , degenerativ,
altereaza implicit structura sufleteasca a individului; cei ce se nasc cu
malfomatii ale creerului -ca in idiotia amaurotica,mental retardation,
cretinism hypotiroidian de exemplu- nu au stuctura sufleteasca si mentala a
unui individ "normal".Mai mult, traumele emotionale,adictiile de tot
felul(droguri, alcohol etc) pot schimba fundamental structura sufeteasca a
unui individ.
Mi se pare evident de afrmat deci ca sufletul e o "rezultanta" a
functionalitatii normale a neuronilor-celulele cerebrale-care prin
intermediarii chimici(serotonina, acetyl-cholina,endorfine etc)fac legatura
intre diversele structuri cerebrale specializate in depozitare sau mai bine
zis capacitate de sintetizare si resintetizare a perceptiilor care constitue
memoria,a emotiilor percepute si traite, a imaginilor traite
etc.
Ramuri noi ale stiintei ca neuro-biologia,neuro-teologia intra incet si
progresiv in domeniul explorari si deci a cunoasterii "sufletului".De
curind s-a putut stabili ca in timpul "meditatii: sau transei care e
utilizata de preotii tibetani sunt activati unii centrii-totdeauna aceiasi-
in zonele cerebrale patietale ori ca in faza acuta a iubirii intre doi
parteneri reactioneaza pe MRI unele zone din partea acestrala a creerului
uman. Exista probabilitatea ca untr-un viitor nu prea indepartat se vor
putea studia calitatile "sufletului" asa cum se poate studia azi structurile
lui anatomice.
Nu se mai poate vorbi deci astazi ca "sufletul" apartine-ca obiect de
studiu- numai unor categorii filosofico-teologice de gindire caci
neuro-biologia incepe sa faca mari progrese in cacest domeniu ridicind mereu
intrebarea daca exista sau nu o indepententa sau o completa autonomie a
sufletului; din cele sopuse ar rezulta exact opusul, adica o dependenta a
sufletului de substratul material care este sistemul nervos central.


Referitor la articolul " Rude sau prieteni "

Tema mereu de actualitate tratata cu intelegere si documentare ,articolul
D-nei Lerner din Observatorul, intitulat 'rude sau prieteni" este scris cu claritate si vadita
preocupare pentru intrebarea care o pune. Merita toate felicitarile.
La intrebarea daca rudele pot fi si reali prieteni raspunsul meu este un
categoric NU.Punctul meu de vedere se sprijina pe doua argumente majore:
--intre alte forte care domina viata oamenilor" hazardul" si "necesitatea"
sunt doua din cele mai impoprtante; "rudele" ne sunt date de hazard(parinti,
frati, surori, etc); relatiile cu ele pot fi din cele mai armonioase sau de
adversitate pentruca "interesele" personale pot fi convergente sau
divergente intre cei inruditi.Cind "interesul "personal devine "necesar"-si
asta se intimpla aproape totdeauna-relatiile intre rude devin nearmonioase
ca in cazul cererilor de ajutor financiar, sposorizari,etc, iar pe de alta
parte diferentele de generatie intre conceptiile copiilor si parintilor ii
face sa nu mai poata comunica cum ar fi in cazul de atitudini morale sau
etice.
--prietenia pe de alta parte nu implica nici hazard nici necesitate in
sensul de "interesare" materiala;prietenia se bazeaza pe "alegerea libera"
in functie de un "confort" intelectual si moral pe care o ofera o ralatie
bazata pe acest fel de motivare.Prietenia nu are la baza "interese"de niciun
fel(asa zisele prietenii care sunt "interesate" nu sunt reale prietenii si
nu rezista factorului "timp")ci are la baza apropierea intelectuala si
etico-morala intre doua persoane care face poasibil dialogul chiar daca
parerile sunt divergente.Aceasta a stat la baza marilor prietenii ale
istoriei, filosofiei si litaraturii universale.





Dr Dinu Dimitriu     10/6/2005


Contact:







 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian