Selecţie de poeme
ŢARA SURDO-MUTĂ
În ţara mea surdo-mută interzisă îngerilor şi poeţilor, flutură drapele şi iluzii.
În ţara mea surdo-mută, fericirea se vinde ambalată în pungi de plastic, săptămâna are şapte duminici în care se dansează după ropotul ploii, nici un sentiment nu mai e interzis şi lumea e veselă ca la o nuntă de la care a fugit mireasa...
PĂMÂNTUL CARE MĂ LEAGĂNĂ
Târziu mi-a fost când m-am întors la tine, Patrie!... În loc de oameni am găsit cagule şi resemnări şi viscole şi păduri căzând fără noimă în cer.
Acum râurile tale curg invers, scurmă tăcerea şi urcă, învolburate, până se pierd în izvoare.
Credeam că îţi ştiu toate florile şi toţi fluturii, toţi norii şi toate ploile, Patrie! Dar nu mai sunt decât stoluri negre de cruci, rotindu-se peste morminte pustii...
Şi totuşi, te iubesc cu disperare, Patrie! Dar nu pot să nu te întreb: totuşi, de ce pământul tău mă ia în braţe şi mă leagănă, numai la cutremur?
CINEVA SE JOACĂ DE-A VIAŢA NOASTRĂ
Cineva ne înghesuie în zeppelinul multicolor al bunăvoinţei, ne îndoapă cu hieroglife şi ne lasă să plutim între cer şi pământ...
Seara exersăm în oglinzi salturi mortale, de acolo de sus se văd doar umbrele, rochia ta, iubito, trece surâzătoare printre nori, la Circul de Stat biletele şi măştile se vând pe sub mână...
De aceea vă spun, cineva se joacă de-a viaţa noastră, sirenele salvării ne bagă degetele în urechi, ceasurile se umplu de greieri şi zeppelinul abia se mai vede...
RESPIRÂND
Scriu, ca în copilărie, cu degetul pe fereastra nopţii, cuvântul Patrie (cu sensurile lui mutilate de indiferenţă, sărăcie, indolenţă, uitare...)
Scriu, pe geamul dintre zile şi nopţi şi din cuvânt se scurg lacrimi şi literele alunecă şi se pierd într-o semantică cuneiformă...
Tăcerea ridică de jur împrejur ziduri de catedrală, lumina se face ţăndări şi nu pot să mai scriu decât atunci când respiraţia lui Dumnezeu abureşte cerul cu gratii!
ULTIMUL EROU NECUNOSCUT
Dumitru Şomlea din Miheşu de Câmpie pleca în zori pe câmp, flămând de mirosul reavăn al pământului, şi muncea până noaptea târziu, împăcat cu necazurile vieţii.
Primăvara era bogat în fire de iarbă, vara în cântece de cuc, toamna în ploi de aur şi iarna în gânduri.
Îi mulţumea bunului Dumnezeu învăţându-şi copiii desculţi cum se face o casă sau cum se zideşte o biserică sau cum se dă „Bună ziua!”
Când Patria i-a dat ordin să treacă Prutul a pornit la asalt şi tinereţea i-a fost înmormântată acolo, pe malul abrupt, împreună cu alţi eroi necunoscuţi.
Opt ani s-a târât prin hârtoapele gloriei, opt ani a tot murit pentru Patrie... Moartea lui avea mereu ochi albaştri!
A luptat şi în Răsărit şi în Apus, aşa cum i-a ordonat Patria... Şi iar a murit la Oarba de Mureş, ducând unsprezece mii de cruci în spate.
Când s-a întors acasă, s-a apucat să orânduiască istoria: să dea la animale, să are, să semene, să-şi plătească dările din pensia amărâtă de veteran de război.
A plecat să se odihnească în cimitirul din sat, în septembrie 2017, când împlinise 103 ani şi cine ştie câte morţi pe care Patria n-a putut să i le înnumere.
A fost o înmormântare cu lume puţină...
Copaci cu mantalele-n zdrenţe i-au prezentat onorul şi au tras cuvenitele salve de frunze în cer.
Patria îi va fi veşnic recunoscătoare!
UMBRA
Era vecin cu Dumnezeu şi dimineaţa stăteau de vorbă la poartă de una, de alta, că nu i-a mai scris fii-sa din America de şase luni, că uite - vezi? - p’ăla al lu’ Gheorghe l-a luat ieri salvarea, vai de capul lui că nici servici nu mai are! şi că de la un timp ploaia pică pieziş şi cam anapoda; Tu ce zici, Doamne, semn bun o fi ăsta?
Când se plictisesc de verzi şi uscate Atotputernicul intră în curte şi bătrânul o ia pe potecă, peste deal, bombănind în şoaptă - ştie el că Dumnezeu tot îl aude!
Umbra îngândurată îi aleargă înainte ca un câine fără stăpân...
SOARELE DE LA MIEZUL NOPŢII
Cântă o pasăre în hăţişurile singurătăţii... Dar cine să-i înţeleagă cântecul?
Poate doar pietrele cu aripi lovind tâmplele adormite şi scufundându-le în cer...
Este o vreme a tăcerii infernale aceasta: nu mai bucurii şi nici cai de lemn, numai copii bătrâni şi jucării carnivore, doar un declin al perfecţiunii poleind soarele palid care răsare la miezul nopţii.
SUB COPITELE CERULUI
Noi suntem obidiţii veacului, capetele plecate care au vopsit soarele în roşu... Noi nu avem nume, cei pe care îi visam în copilărie ca pe nişte sfinţi, mângâindu-le fotografiile decupate din manualele de istorie şi jucându-ne de-a viscolul, ne-au împrumutat numele lor.
Şi ne-am numit mereu Alexandru cel Bun şi Ştefan şi Cuza şi Ion Gheorghe şi Neculai şi încă într-un milion de feluri, rostogolindu-ne sub copitele cerului...
FEREASTRA OVERTON
În duminica asta, frumoasă ca o biserică, televizoarele zbârnâie cu febrilitate, dracul s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu şi nechează şi ţine discursuri despre fenomenul Tunguska şi despre premoniţiile lui Nostradamus.
Lumea se distrează şi râde de se omoară, urmează un nou film de desene animate, cu Donald şi Trump, istoria s-a mutat la mansardă şi priveşte de sus cum sunt împuşcaţi John Lennon şi Garcia Lorca.
Se spune că Sfânta Inchiziţie va face dreptate din nou, Torquemada şi Albă ca Zăpada pândesc muzeele şi bibliotecile, Ludwig cel surd trece pe stradă strigând: „E linişte! E pace!”... În urma lui se aprind felinarele Simfoniei a III-a. * O libertate gonflabilă, un rictus împodobit cu ghirlande extaziază mulţimile şi pieţele publice se cutremură de ovaţii. – Domnişoară, dansaţi?... Nimeni nu răspunde. * A murit poetul Gheorghe Istrate, fiţi liniştiţi, se va vorbi şi despre el puţin mai târziu, după codurile multicolore ale ploii, după difuzarea manelelor de rigoare şi a discursurilor care la orele de maximă audienţă vor lăcrima galeş pe umărul telespectatorului necunoscut, în timp ce Occidentul, blând şi pacifist, o să protesteze cu tandreţe şi indiferenţă... * În pauza publicitară castele şi fiorduri, luxul amintirilor de sticlă, călătorii în Tahiti, miracole, gări şi cutremure, în tunelul metroului se deschide marea fereastră Overton:
„Urmează staţia Eroilor cu peronul pe partea stângă!...”
MORMINTE GOALE
Vorbeşte lumea despre cei plecaţi la război „Se vor întoarce odată ca niciodată - spun oamenii pe la porţi - lasă-i că ştiu ei mai bine ce şi cum, noi avem de cules şi de semănat şi de arat, că uite vin ciorile veacului şi înnegresc câmpia şi o spulberă şi câinii fără stăpân urlă pe uliţă, şi ăsta nu-i semn bun, că aşa zice şi popa!”
„Lasă mă’, plânge copilul cu mitraliera de lemn în mâinile palide, lasă că se întoarce el tata cu stea în frunte şi vă arăt eu vouă, când mi-oi pune pe piept decoraţiile şi o să vă bubui cu grenade de dude negre şi cireşe amare...”
„Nu mai plânge, surată, că o să vină şi al tău, i s-a arătat Dobrei în cărţi, da, cică, vine pe sub pământ şi de-aia întârzie...”
Şi viaţa trece şi de pe front nu se mai ştie aproape nimic - „Lasă zic bărbaţii şi femeile şi copiii tot mai bătrâni, lasă că se întorc ei!”
Şi viaţa merge înainte, dintr-un război în altul, şi-n locul celor duşi se-ntorc în sat, de-o veşnicie, doar morminte goale...
PĂMÂNT DE FLORI
Un pământ cu palmele crăpate, un pământ jertfindu-se-n culori, un pământ de mamă şi de tată, un pământ trudit: pământ de flori! Un pământ desculţ, cu cer albastru, un pământ de patimi şi candori, un pământ de cer şi de miresme, un pământ vândut: pământ de flori”
CÂND ÎNFLOREŞTE MAGNOLIA
Bronzul statuilor cocleşte şi gloria se prelinge în lacrimi verzui pe obrazul tăcerii... Drumuri nevăzute traversează în grabă continente şi inimi. Agenţiile de ştiri anunţă noile delicte ale libertăţii, fiecare piaţă publică e o singurătate cu un milion de nume, americanii cred că fericirea a fost inventată la Hollywood şi că luna se rostogoleşte sub paşii lui Armstrong...
Desigur, asta nu schimbă aproape nimic din existenţa noastră, pentru că universul nu are amintiri decât atunci când înfloreşte magnolia.
NĂVĂLIRE BARBARĂ
În vremea liceului, bătrânul meu profesor de ştiinţe inexacte m-a invitat să-i văd oceanele şi continentele şi galaxiile din biblioteca răvăşită de percheziţii şi spaime.
Cutreieram împreună printre gheţurile rostogolite în holulul sărăcăcios al istoriei şi cafeaua era amară şi din stradă se auzeau cuvinte neînţelese, răpăit de tobe şi trompete în surdină.
A doua zi, profesorul a dispărut în ceaţa de ovaţii şi aplauze, stârnită de galopul copitelor, inconfundabil.
NOPŢI ŞI ANI (Doamnei Profesor universitar doctor Lidia Vianu)
Au fost nopţi şi ani, au fost cărţi arse pe rug şi drumuri în deşert, ţărmuri de mare şi amintiri pe care n-am avut timp să le trăim.
Au fost ziduri de fum şi promisiuni, mereu promisiuni glorioase şi poveşti despre vârsta de aur…
Dar noi, vă întreb, noi când am trăit?
O galaxie gigantică, sau tot universul nu pot îndura atâta durere câtă poate îndura un suflet, un biet suflet de om răstignit între stele
Uitaţi-vă la ferestrele întunericului, la păsările trădate de aripi, priviţi bine în jur: sunt bâlciuri, catedrale, cetăţi în ruină şi vânturi nestatornice…
De aceea vă mai întreb, cu gura amară de cuvinte, când rătăcim îndurând frigul şi iubirea: Noi când am trăit În care secol, în care secundă?
STRATEG FORMIDABIL
În copilărie am fost un strateg formidabil: mă ascundeam în magazia cu lemne şi îndreptam erorile ultimului război mondial…
De fapt, ţineam cu nemţii (trebuia să ţină cineva şi cu ei!) şi îi lăsam pe prietenii mei de joacă să fie Ivan şi Vanea.
În cele din urmă îi băteam de le săreau capacele şi mă duceam, de-al dracului, la Yalta şi la Malta strivind între dinţi trabucul victoriei…
VREMEA FILMELOR RUSEŞTI
Era vremea filmelor ruseşti, cu nemţi de recuzită şi eroi cu stea în frunte, cu tineri înecaţi în marea de spice a Studiourilor Sahia, despre care scriau ziarele băgate pe sub uşa realităţii.
Pe atunci la mine în sat oamenii trăiau în şoaptă iar cireşii bunicului, înscrişi la CAP, se lepădau, ca de satana, de floare…
Ce-mi păsa totuşi, eu umblam după cuci salutând voios de pionier umbra miliţianului care bântuia prin sat precum Iisus pe valuri.
Pe urmă iar venea caravana cinematografică sau duba securităţii şi iar răpăiau gloanţele oarbe în tăcerea conspirativă şi în jocul meu de copil îndopat cu bomboane sticloase.
VRĂBIILE
Atlantida adolescenţei mele s-a scufundat în ceața paradisului proletar. Au fost ani văruiți cu linişte, într-un liceu în care zborul era pedepsit mai rău decât fumatul sau prostia…
Citeam enorm pe atunci şi cuvintele inundau oceanele pacifice dintre ruşi şi americani.
Citeam sub un vişin spânzurat de cer, şi vedeam cum istoria e ciugulită de vrăbii… Acum se mai aud doar comentariile lor gureşe la adresa eternităţii.
MĂRTURIA
Nimeni nu va depune mărturie… Toţi se grăbesc, toţi au de trăit ceva mai bun decât viaţa, pe toţi îi aşteaptă bogăţia şi gloria la colţul străzii.
Oamenii n-au timp de prostii, nu vor depune mărturie, abia mai respiră pe apucate înghesuind în plămâni aer cât pentru o scufundare în valuri.
Ei plâng cu lacrimi de sticlă, multiplicând realitatea în ocheane îmbâcsite de vuietul mării, sau vorbesc limbi îngrozitor de străine în timp ce răsfoiesc catastiful norocului.
Dar nu se poate face nimic! Nimeni nu va depune mărturie...
ŢARA FERICITĂ
Noi ne-am născut morţi!
În fiecare scâncet se ascunde un mort nou născut, în fiecare literă e scos la tablă trupul silitor al unui elev, la fiecare înmormântare un preot intră în altar şi cântă slujba de mântuire pereţilor care au ochi şi urechi…
Dar morţii fac ţările să prospere, ei lucrează în linişte pe şantiere, vin cuminţi la mitinguri şi aplaudă spunând „bogdaproste!” pentru bănuţii de ort ai pomenilor.
Pentru asta să ne fi împodobit noi mâna dreaptă cu semnul victoriei?...
Orbiţi de speranţă n-am văzut că apar gratii în cer, pe pământ şi pe ape şi că se nasc alţi morţi, îmbălsămaţi în formolul tare al fericirii.
RECIF CU RECHINI
Doamne, ce frumoşi sunt rechinii recifului tău, cum plutesc ei în sensul curentului care îi poartă spre Raiul Pirania, spre plajele caraibe! Înotăm într-o libertate cu fălci puternice, profesorul de socialism ştiinţific îşi scoate pălăria şi ne salută…
HRISTOŞII NIMĂNUI
Chiar şi azi, când nu mai sunt zăpezi, vin ţărani cu ele să ne-îmbete, doar în ochii lor mai poţi să vezi toată sarea mărilor de sete.
Şi prin târg îi simţi ai nimănui, pipăindu-şi banii ca pe moaşte, când tristeţea are ochi căprui în umile sărbători de Paşte.
Cine-s ei? S-au sufocat sub măşti şi-au venit să-şi târguiască gerul; au venit bătrâni, bolnavi şi proşti în oraşul mort să-şi vândă cerul.
Iar când foamea-i molfăie-n gingii şi-ospătarii le arată nota, pleacă înspre zările pustii şi se-ntorc acasă... pe Golgota.
OCHEAN ÎNTORS
Tot mai departe de noi înşine, visăm viitorul printr-un ochean întors.
Nu mai ştim unde e patria, afişele de pe ziduri nu mai urlă: „Libertate, te iubim, ori învingem ori murim!...”
Fluviul istoriei s-a pietrificat în prundişuri secetoase, memoria noastră a devenit blondă!
De la o vreme democraţia e o dictatură cu amortizor îndreptată spre tâmpla universului care se deplasează spre roşu...
GIMNASTICĂ ANAEROBICĂ
Gândurile se amestecă în vuietul străzii, anesteziile revoluţiei simulează un fel de fericire inocentă în răpăitul de mitralieră al inimii, pasărea din muzeul de ştiinţe naturale al patriei bate brusc din aripi, uzina chimică se ridică-n văzduh (aici, în Est, zăpezile naturale ar costa mult prea mult), actorul intră în scenă în mână cu craniul lui Yorik, statuia libertăţii o ia razna pe străzi în timp ce îngeri nevăzuţi recită în difuzoare comenzile lecţiei de gimnasică anaerobică şi moartea se preface că citeşte ziarul, peste umărul poetului.
RAPORT CĂTRE MAREŞAL
Permiteţi să raportăm, Domnule Mareşal: După ce aţi plecat printre nori am pierdut toate războaiele, ne-am lăsat împuşcaţi cu gloanţe oarbe, până la lacrimi…
Acum între noi şi ceilalţi e un văzduh de sârmă ghimpată, acum pe liziera timpului înaintează ploi cu şenile, acum e târziu, Domnule Mareşal, şi soldaţii dorm şi mitralierele inimii sunt risipite prin câmpuri cu maci!
Vă mai raportăm că ne-am retras eroic în ruinele serii, şi că toate înfrângerile noastre secrete servesc patria!...
Vom mărşălui, orice s-ar întâmpla, către nord, să fluturăm de acolo, victorioşi, stindardul alb al zăpezii.
ÎMI IUBESC PATRIA
Îmi vine să urlu că nu pot să nu-mi iubesc patria!
Cu silicoanele ei amăgitoare legănându-se tandru pe buzele neantului, cu şobolanii din canalele revoluţiei trucate, cu ghişeele din spatele cărora o mână nevăzută împarte certificate de eroism şi adeverinţe lipicioase, cu oamenii ei politici deversaţi din patru în patru ani prin cartiere mărginaşe şi cătune, unde inundaţiile vin mult mai des, cu ţăranii ei înrăiţi de mireasma pământului care le fuge iar de sub tălpi, cu toate astea şi cu multe altele, trăite în grabă şi cu lehamite.
Da, îmi iubesc patria!
Mă înduioşează până la lacrimi grija ei pentru câinii comunitari, stâlciţi sub lumina de stricnină a farurilor nopţii, sterilizaţi să nască o rasă mioritică, mult mai rezistentă la vicisitudinile libertăţii (şi noi am fost comunitari şi încă ne mai domină reflexele lui Pavlov, încă mai salivăm ascultând discursurile preşedinţilor săraci şi cinstiţi sau foşnetul de lenjerie intimă al poeziei)
„Mă, câine!” îi spun celui mai bun prieten al meu şi el se gudură şi mă face să cred că fericirea există.
Dumnezeu, ca şi patria, este iubire... Aşadar, domnilor şi doamnelor, îmi iubesc patria! aşa cum îşi iubeşte ologul piciorul lipsă, cu patima celui care refuză să plece dintre apele ei mereu revărsate şi tulburi. O iubesc pentru că i-am trăit până la ultima fibră indiferenţa şi spaima, sărăcia şi zvonurile, pentru că în cârciumile ei am băut potire de lacrimi şi pe străzile ei am admirat umbra viitorului ce refuză să vină... Pentru mine patria aceasta, de la capătul lumii, crucificată pe toate punctele cardinale, este singura americă posibilă, singura şansă, unica iubire, pe care nici măcar speranţa nu o mai poate ucide...
UITAREA PRIN GARD
Mă uit la istorie prin gard... Trece pe uliţă un război mondial, cu popoare migratoare şi popoare eliberatoare, e multă gălăgie şi moartea se prelinge din ochii statuilor pulverizându-le printre mausolee şi spaime. Pe urmă trece un convoi mortuar... Doamne, azi îl înmormântează pe tatăl meu Lazăr şi pe mine au uitat să mă cheme... Mă uit la istorie prin gard... Mare lucru uitarea!
Ţara Debrei Bernier
Debra Bernier nu iubeşte coridoarele prelungi ale celebrităţii, nici aplauzele corozive ale admiratorilor de ocazie. Ea merge desculţă prin Canada din suflet, foşnind odată cu iarba şi frunzele de arţar sau îmbracă, în dimineţile de duminică, rochia de mireasă a zăpezii.
Uneori se opreşte pe malul fluviului din cer şi stă de vorbă cu norii şi cu sălbăticia, sau ia de mână trupul unui copac îngenuncheat în nisip şi cu migală îi sculptează în scorbura inimii aripi de fluture şi sclipitoare icoane de rouă.
Ce eternitate provizorie, Doamne: să visezi ziua de sticlă în care posmodernismul e o ferestră deschisă spre antichitatea inimii!
(Selecţie din volumul Patria Amară, apărut în 2018)
|
Lucian Mănăilescu 7/27/2019 |
Contact: |
|
|