Antonia de Wolfe printre stelele muzicii clasice ale comunității române din Toronto,
Printre stelele muzicii clasice ale comunității române din Toronto, o pianistă de excepție mi-a atras atenția nu doar prin vigurozitatea și forța interpretării artistice dar și iubirea de tot ceea ce este românesc - nesimulată, naturală și plină de grație - în ciuda unei foarte timpurii separări de țara natală: Antonia de Wolfe. Când am avut șansa de a o asculta interpretând Bourrée din Suita Nr. 2 de George Enescu la Ziua Eminescu pe 25 ianuarie 2024 (organizată de către Consulatul României și revista româno-canadiană Observatorul din Toronto) am realizat că întâlnisem un muzician complex și (după cum aveam să aflu mai târziu) cu o carieră artistică extinsă în timp și spațiu.
Formată de la o vârstă fragedă la școala muzicală românească datorită unor profesoare recunoscute (Ada Ulubeanu și Ludmila Popișteanu), Antonia de Wolfe și-a continuat studiile timp de 5 ani la Moscova, la Școala Centrală care aparținea de Conservatorul Piotr Ilici Ceaikoski. Mai apoi, voiajul său muzical a transportat-o împreună cu familia la Roma, unde era unica fată admisă la Academia Națională Santa Cecilia, una dintre cele mai vechi și prestigioase instituții muzicale europene, fondată în secolul XVI de către Vatican. Profesorul ei la acea vreme, Sergio Perticaroli intuiește că stilul ei interpretativ este compatibil muzicii contemporane, ceea ce a folosit imens la formarea ei ca muzician. Și totuși “aventura” ei muzicală nu s-a oprit aici, cursul vieții ducând-o pe Antonia de Wolfe în decada anilor 90 în Canada unde, la scurt timp după emigrare, a urmat completarea studiilor la facultatea de muzică a Universității Toronto (UofT). Dincolo de impactul cu un alt tip de cultură și o altă limbă străină (Antonia este fluentă în română, rusă, italiană și engleză), perioada studiilor la UofT i-a oferit șansa întâlnirii cu o altă personalitate de origine română are i-a devenit profesoară; pianista Marietta Orlov (1932-2020), recipient al Order of Canada și soția faimosului violoncelist român Vladimir Orlov.
Repertoriul pianistei Antonia de Wolfe este o sumă considerabilă de lucrări din toate timpurile, de la concertele lui Johann Sebastian Bach sau Ludwig van Beethoven, trecând prin partiturile lui Frederic Chopin la muzica secolului XX (Paul Hindemith, Serghei Prokofiev, Alfred Schnittke, Henryk Górecki, György Sándor Ligeti) combinând o paletă stilistică extrem de variată și de dificultăți ridicate. Pe lângă afinitatea cu această muzică, atât de potrivită virtuozității excepționale cât și înțelegerii perfecte a epocii, Antonia de Wolfe are o profundă legătură spirituală cu muzica românească și în special cea semnată George Enescu; L-am descoperit pe Enescu mai târziu în viață, deși aparține aceleiași școli pariziene ca Debussy ori Ravel. Dar m-am îndrăgostit de muzica lui pentru că este extrem de complexă, aproape orchestrală. Creația sa pianistică este foarte largă, stilul e unic, cu influențe impresioniste, armonii și policorduri ingenios combinate cu moduri populare și infuzii folcorice. Îl consider un mare neîndreptățit pentru că nu este inclus în nici un curriculum sau sylabus în America de Nord (după cum mărturisea în înterviul nostru din luna octombrie).
Colaborările cu muzicieni și orchestre de-a lungul întregii cariere a Antoniei de Wolfe (amintesc aici că este și profesoară de pian) cuprinde o listă considerabilă pe care, din lipsă de spațiu am redus-o la cele mai importante nume pe care ea le-a dorit incluse; dirijorii Sabatino Vacca (Cambridge Symphony Orchestra sau Milton Philharmonic Orchestra), Kristian Alexander (Kindred Spirits Orchestra), regretatul Kerri Stratton (Toronto Concert Orchestra), ori cântăreții de operă David Barjaved și Michele Strano. Aparițiile-i scenice au inclus câteva dinrte cele mai renumite scene din București, Moscova, Roma, Salzburg, sau Toronto.
Pentru o personalitate care a acumulat de-a lungul anilor o cultură muzicală și lingvistică atât de diversă, Antonia de Wolfe și-a păstrat nealterat spiritul pur românesc și dragostea de pământul natal; a onorat cu grație orice eveniment cultural românesc, fapt pentru care Directorul revistei Observatorul, domnul Dumitru Popescu, i-a înmânat vineri 1 noiembrie 2024 Diploma specială de merit pentru dedicație, pasiune și profesionalism. Comunitatea română din Toronto o va admira pe măiastra pianistă în concertul din 30 noiembrie 2024, destinat celebrării Zilei Naționale a României, care propune un „duel” pianistic cu celebrul muzician de jazz româno-canadian Gia Ionesco la Heliconian Club din inima orașului Toronto.
Mihaela Fășie Cudalbu Muzicolog Toronto
|
Mihaela Fășie Cudalbu 11/12/2024 |
Contact: |
|